25.9.17

New York City

... ja olemegi tagasi alguses! Alguses, kust see blogi alguse sai - Ameerikas!

2011. aasta varakevadel oli mul suurepärane võimalus elada ning aeg maha võtta Ameerika Ühendriikides, täpsemalt California osariigis, San Diegos, San Franciscos, Los Angeleses jm, mis sinna lähedale jäi. Toonane reis jättis mulle väga kustumatu mulje (kõiki muljeid saate lugeda mu 2011. aasta postitustest), mistõttu on tagasipöördumine sellesse "kõigi võimaluste" riiki olnud mu korduvreiside unistuste topis. 2017. aasta septembris sai see teoks - seekord eesmärgiga tutvuda veidi lähemalt suurriigi metropoliga - New Yorgiga.

See ei olnud mu esimene külastus Empire State'i. Juba 2011. aastal õnnestus mul poolteist päeva New Yorgis veeta tagasiteel Eestisse, enne Tallinna lendu. Kuna see oli nii lühike aeg, jäi palju nägemata ning kogemata. Lisaks kõigele ka teistega jagamata, sest reisisin toona üksi ning blogiposti sellest külastusest jäin võlgu.

Seekord reisisime aga viiekesi! Mis oli ka mulle ning K-le esmakordne. Muidugi olime ka enne suurema seltskonnaga reisinud (maratoniturism Hamburgis ja Viinis), aga minna lihtsalt turisti panema, veeta kaheksa ööd korteris sõpradega, kellega muidu enne ei ole nii pikalt koos aega veetnud, oli meile esmakordne. Ja etteruttavalt võin öelda, et kõik möödus suurepäraselt! Jagasime toitu, emotsioone, vajadusel jagunesime gruppideks, et igaüks saaks endale huvipakkuvat tegevust teha, aga enamjaolt olime ikka kõik koos ning nägime-tegime samu asju. :) Aitäh toredale reisiseltskonnale!

Otsus New Yorki lennata tuli meil üsna hilja, ca vaid 2 kuud enne äralendu. Nimelt pakkus Finnair otse Tartust (!!!) lende läbi Helsingi New Yorki uskumatu hinnaga. Me saime edasi-tagasi lennupiletid vaid 356 EUR eest ühele inimesele (+krediitkaarditasu). Ja pean ütlema, et reisimine Tartu lennujaamast on ÜLIMUGAV. Kui sa muidugi elad Tartus või Lõuna-Eestis :) Meie ümberistumisajad olid ka täiesti parajad (1h sinna minnes, 2h tagasi tulles) ning leidsime end pisikesest Tartust reisides üsna märkamatult keset suurt metsikut New Yorki.

Kuna saime lennupiletid juba nii soodsalt, siie ega me oma majutuse diiliga väga palju alla ei tahtnud jääda :) Peale mõningaid otsinguid ja tuhlamist leidsime Airbnb kaudu Brooklynist (sest jahh, Manhattanil on KÕIK väga kallis) korteri, mille hind viie peale ära jagades oli 234 EUR per inimene 8 ööd (väga soovitan seda korterit! Kõik oli olemas (sh. igas toas konditsioneer), korter oli puhas, omanik väga sõbralik ja abivalmis, piirkond väga mõnus, üle tee Milk&Pull kohvikoht, metroojaam vaid 5 min kaugusel otseühendusega Manhattani peamiste vaatamisväärsustega, vaid 20-30 min. sõitu). Ühesõnaga, lend ning majutus New Yorki kaheksaks ööks maksis per inimene ca 600 EUR. Päris hea, huh? :)

Meie reisigrupp oli nii tubli, et enne reisi saime kõik kokku ning panime paika ka võimaliku reisiplaani, mis üldjoontes meil ka teoks sai. Jagan meie reisiplaani ning tegemisi siinkohal põgusalt ka teiega.

1. päev

Saabumine, tutvumine piirkonnaga, poeskäik. Magamaminek varakult.

See viimane on eriti asjakohane, sest ajavahe Eesti ja NY vahel on 7 tundi. Sinnaminnes muidugi võidate ajas. Aga no kujutage ette, et kui lend sinna on päeval kell 12 (nagu meil oli) ja jõuate New Yorki sama päeva kell 16, siis tegelikult on kell Eestis juba 23, paras magamamineku aeg... Meie jäime esimesel õhtul magama ca kell 21-22 vahel. Ja üleval olime järgmisel päeval muidugi juba kell 6-7 hommikul :)

2. päev

Tutvumine Manhattaniga. Hop-on Hop-off buss. Õhtul külaskäik Top of The Rockile.

Mõlemad piletid soovitan ette ära osta internetist (soodsam). Meie valisime Big Bus Touri (kiideti TripAdvisoris enim) ning jõudsime sõita kaks tiiru - ühe uptown Manhattan ning teise downtown Manhattan. Positiivselt üllatas mind selle ekskursiooni puhul, et bussides ei olnud automaatsed audio giidid (nagu enamasti), vaid täitsa elavad, päris inimesed, kes linna tutvustasid. Üks giid oli ka ilmaennustaja, vaatas mobiilirakendusest, millal täpselt ja kui kaua vihma tibutab jne. Esimeseks sisseelamispäevaks on need turistibussid tõesti head - saate pikast lennust puhates hea ülevaate linnast ühekorraga ning teha endale mentaalseid märkmeid, mida võiks lähemalt külastada ning kuhu minna.

Nüüd, kui mõtlete, kas valida Empire State Building või Top of the Rock vaateplatvorm, siis pean ütlema, et ideaalne oleks muidugi külastada mõlemat, kuid minu meelest parem vaade on Top of the Rockilt. Empire State Building on küll legendaarsem ning tuntum, ent Top of The Rocki vaade ongi just selle ikoonilise maja suunas, lisaks näeb sealt, kui metsikult suur tegelikult Central Park on. Meie sättisime oma külaskäigu vaateplatvormile just sellisel ajal, et nägime linna nii päevavalguses kui ka õhtutuledes. Mis oli MAAGILINE! Muidugi me ei olnud ainukesed, kes seda eelist soovisid kasutada, mistõttu oli rahvast seal üleval tõesti palju ning seetõttu ei olnud vaateid nautida kõige mugavam, pidi trügima ning endale kohta otsima või lihtsalt üle teiste peade seda vaadet nautima. Aga see ei häirinud meid nii väga, olime niivõrd võlutud linna suurusest ning võimalusest seal olla, et me ei pannud seda pahaks. Muide, Top of The Rocki kasuks räägib ka see, et kõige ülemine platvorm on klaasi ja metallpiirete vaba - puhas õhk ning vaade. Seal ei ole ohtu, et keegi või miski alla kukuks, sest mõned meetrid all on kohe järgmine platvorm. Selline puhas vaade annab hea võimaluse selgeteks ning ilusateks fotodeks.

Pildistajad Top of the Rock vaateplatvormil kuldsel tunnil

3. päev

Central Park ja American Museum of Natural History külastus.

Siin nüüd oleneb ilmast. Kuna meil lubas päratlõunal vihma, siis pärast jalutuskäiku Central Parkis seadsimegi sammud muuseumisse. Siiski, hea ilma korral võib Central Parkis veeta terve päeva - külastada loomaaeda, rentida rattad, pidada pikniku jne. See on tõeline oaas keset kiiret linnaelu! Imestasime, et kuidas selline mastaapne park on linna jäetud.. et seda ei ole ka täis ehitatud. Ning muidugi jumal tänatud, et ei ole, sest sellist kohta on newyorklastel kindlasti vaja. Kohta, kus nautida natuke loodust ning vaikust.

American Museum of Natural History oli minu jaoks meeldivaks üllatuseks. See hõlmas ning hoomas nii palju teemasid ning valdkondi, et oma 3 tunnise külaskäiguga ei suutnud me küll kõike läbi käia, aga väga soovitan sinna minna kõigil dinosauruste huvilistel, sest sealne väljapanek erinevatest dinosauruste arheoloogilistest leidudest on muljetavaldav! Muide, pileti ostmine muuseumi sissepääsemiseks on soovituslik $23. Tegelikult võid tasuda nii palju kui soovid ning südametunnistus ütleb.

4. päev

9/11 memorial, Staten Island Ferry, Brooklyn Bridge

9/11 katastroof on ameeriklaste hingel ning südames ja seda muidugi põhjendatult. Muuseumisse sisse me ei läinud, kuid kuuldavasti on see võimas. Meie vaatlesime ning mälestasime kurba sündmust suurte basseinide ääres, kus vesi voolab lõputusse auku, täpselt nende kahe torni asukohal.

Jalutasime mööda Hudsoni jõe kallast Staten Island ferry poole, mis on muideks täiesti tasuta ning sõidab 24/7 iga poole tunni tagant. See on ülimalt tore alternatiiv sõita mööda Statue of Liberty'st ning vaadelda Manhattani siluetti vee pealt. Liberty saarele korraldatakse mitmeid tasulisi laevasõite, aga ma ausalt öeldes ei näe selles suurt mõtet. Muidugi, ikoonilist Vabadusesammast saab sealt eriti lähedalt imetleda, aga vaade praami pealt oli ka piisav (küll mitte väga lähedalt). Boonusena saab praamilt maha astudes tutvuda ka Staten Islandiga. See küll on puhtalt elamupiirkond ning palju põnevat seal ei olnud, küll aga on saarel ka oma 9/11 memoriaal, lähedal praami terminalile, millel on taas suurepärased vaated Manhattani siluetile. Minu meelest väga hea tasuta praamisõit (25 minutit üks ots) ning time well spent.

Praamilt maha tulles ei ole pikk maa jalutada mööda Wall Streetist ning suunduda Brooklyni sillale. Vot see sild on samuti üks tõeline New Yorgi sümbol ning üsna uskumatu inseneriteaduslik ehitis. Silla arhitektuur ning mugavus jalakäijatele on suurepärased. Hoiatan - ühest silla otsast teise kõndimine on ka omaette teekond, mis on ca 2 km pikk. Varuge aega, sest seal on ka teisi silla ületajaid-uudistajaid.

Teisel pool silda, Brooklyni silla all on suurepärane park ning Dumbo piirkond. Seal on kuulus Jane's Carousel, pebble beach ning industriaalses stiilis restoranid, butiigid jms. Suurepärane piirkond, kus veeta õhtupoolik, vaadelda Manhattani siluetti. Istusime seal üsna pikalt ning käisime lähedal söömas maailmakuulsat Grimaldi pizzat (soovitan!).

5. päev

Jätsime selle päeva nö vaba kava päevaks. Mina ja K. läksime shoppama. Oma eelmisest USA reisist olid mulle meelde jäänud kaks põhilist outleti, mida soojalt soovitan ka teile: Marshalls ning Burlington Coat Factory. Kui soovite häid diile, siis on need kindla peale minek :) Lisaks on ka veel T.J.Maxx ning Designer Show Warehouse DSW. Kaubamajadest soovitan 21st Centuryt. Ja muidugi ei saa mööda ka sellistest soodsama moe kauplustest nagu Primark, Topshop, H&M jne. Muide, kaup siin, st Euroopas, ei pruugi üldse olla sama, mis USAs! Muidugi käisime ka Adidase poes - valik üsna teine kui Euroopas. Hinnad ei olnud seal küll märkimisväärselt soodsamad. Seekord jäid uued Adi tossud ostmata... :)

Päeva lõpuks ootas meid ees tõeline maasikas  - Bryant Park. See on suurepärane oaas keset pilvelõhkujaid! Bryant parki tulevad newyorklased tegema pea ükskõik mida - pikniku pidama, raamatut lugema, aega veetma oma perega, sõpradega jne. Pargis on tasuta Wifi ning suurepärased vaated kõrghoonetele, sh ka Empire State Buildingule. Pargi kõrval on Whole Foods Market, kust saab suurepärast värsket toitu - ideealne koht piknikumaterjali soetamiseks!

6. päev

Brooklyni Prospect Park ning Coney Island

Ka Brooklynis on oma Central Park :) Selle nimi on küll Prospect Park ning pindalalt veidi väiksem, kuid siiski - ilus loodus, rohelus ning rahu. Kuna sattusime sinna pühapäeval, saime osa ka suurepärasest tänavatoidufestivalist Smorgasbourg. Väga äge kogemus (loe: amps)! Kümned ja kümned erinevad tänavatoidu pakkujad pakkusid kõike head ja paremat, küll Jamaicalt, Jaapanist, Mehhikost, Taanist või ka kohalikku, Ameerika street foodi. Hea kõhutäis garanteeritud :)

Coney Island on New Yorgi mõttes huvitav paik - ca 1tunnise metroosõidu kaugusel Manhattanist leiad end ühtäkki ookeani äärest. Jah, liivarand ning sinna juurdekuuluv. Selles mõttes pakub New York oma elanikele ning külastajatele ikka kõike - tiheda liiklusega ning suurte reklaampindadega Times Square'st kuni liivarannaga ookeanivaatele. Coney Islandil on lõbustuspark, mis täistuuridel töötab suvisel ajal, kuni septembri alguseni (Labor Dayni). Meie sattusime sinna veidi hiljem, kuid siiski enamus atraktsioonid töötasid ning saime veidi melu nautida. Poisid käisid ühel peadpööritaval Ameerika mägede tüüpi atraktsioonil, külastasime arcade'i, kus püüdsime aja peale korvpallid korvi saada (mina ja K. oleme seda juba harjutanud Lõunakeskuses, Apollo kino juures olevas mängude ruumis) ning lõpetuseks mängisime ühiselt ühe rahuliku 18-rajaga minigolfi mängu. Uskumatu, aga see oli ülimalt lõbus! Coney Islandi pärl oli üsna spontaanne salsa-bossa-house tantsupidu otse rannapromenaadil. Entusiastid olid kohale toonud korralikud kõlarid, DJ mängis muusikat ning kõik möödakäijad ning asjaarmastajad lihtsalt vihtusid ennastunustavalt tantsu. Only in America!

7. päev

Seekordne päev möödus meil avastades East Village't, jalutasime mööda Little Italyst ning Chinatownist. Tõelised kõrvalpõiked hoopis teise kultuuri ning riiki.

Käisime proovimas ka kurikuulsaid Katz's Delicatessen lihavõileibu. See legendaarne koht oli väga äge kogemus - võiku oli küll kallis, aga üsnagi maitsev ning omamoodi gastroteos. Koht oli rahvast pungil, kuid saime kenasti jaole ning üsna eriline oli istuda selles suures, veidi söökla moodi ruumis, nautida lihavõileiba, hapukurke, kui seinu kaunistasid sajad erinevad fotod kuulsustest, kes samuti seda üle 125 aastase ajalooga restorani külastanud olid.

Samal päeval tekkis meil suurepärane võimalus kohtuda eestlannaga, kes selleks hetkeks kaheksa kuud juba kohalikuna New Yorgis elanud oli. Kohtumise eesmärk oli kahetunnine photoshoot, jäädvustamaks meie vahvat reisi ning New Yorki veidi kvaliteetsemal moel kui meie iphone'de ning Samsungi kaameratega tehtud fotod. Kui satute New Yorki ning otsite sarnast kogemust, siis soovitan Gretet soojalt!

8. päev

Reisi eelviimasel päeval viisid varahommikul minu ja K. jalad meid hoopis rongijaama ning sealt edasi juba Washingtoni. Päevane tripp sinna tasus tõesti ära, sest Washington võrreldes New Yorgiga on ikka hoopis teistmoodi linn. Kui New Yorgis on ca 8,5 miljonit elanikku (kõige tihedamalt asustatud linn USAs), siis Washingtonis on elanikke ca 600 000. Lisanduvad ka kõrvalt linnadest ning osariikidest tööle käivad inimesed ning ikkagi ei küündi sealne tänavapilt New Yorgis nähtule. Washington oli rahulik, viisakas ning aeglasema elurütmiga. Ja suurepärane kogemus. Väga uhke oli näha USA kongressimaja (the Capitol Building), Washingtoni monumenti ning Abraham Lincolni kuju tema memoriaalis. Võimas! Ainuke asi, milles pettusin oli Valge Maja. Minu kujutelmas oli White House suursugune, künka otsas, võimas. Reaalsus oli aga kõike muud - väike valge maja, mida sai vaadelda üsna kaugelt. Oh well, aga mis seal ikka - linnukese sain kirja, käidud-nähtud.

Rongisõit oli väga mõnus. Amtrakiga reisides ostke piletid võimalikult varakult ette - jäime isegi veidi hilja peale ning soodsa hinnaga piletid (mis olid edasi-tagasi $89), saime vaid kindlale päevale ja kindlatele aegadele. Rong on üsna kallis viis reisimiseks, kuid samas kiireim. NY-st Washingtoni kestis reis veidi üle 3 tunni. Kiirrongiga (mis on ka kallim) saab ka kahe tunniga kohale. Samas oli East Regional rong, millega me sõitsime, väga mugav. Rongis oli wifi, eraldi kohvikuvagun ning istmete laiused mõnusad. Rongisõitu soovitan väga - saate näha ka, milline on loodus, Ameerika ka väljaspool New Yorki, sest jahh, New York ainuüksi ei ole Ameerika, seda on avastada oi kui palju veel :)

9. päev

See oli meie tagasisõidu päev ja midagi suurt me siis teha ei jõudnud. Kui satute Brooklyni, Stuy-Bed piirkonda, soovitan Manny's restot, mis on suurepärane hommikusöögikoht. Vaikne, hubane, omletid, võikud, pannkoogid - all you need.

Milk&Pull, mis asus meie elukohast üle tee, oli elupäästja igal hommikul oma suurepärase kohviga.

Kohe kõrval on ka suurepärane rameni koht - Nana Ramen. Ja lihtsalt uskumatult hea Vietnami toidukoht, samuti Brooklynis, üllatas meid samuti väga maitsvate roogadega: 5ive Spice. Kõiki ülal soovitan eriti soojalt ning teeks ükskõik mida, et saada neid maitvaid roogi veel maitsa :)

Söögist veel nii palju, et meil vedas täiega - usaldasime ka seekord Foursquare'i rakendust ning ei pidanud pettuma ükski kord. Toidust rääkisin veidi ka oma kuue aasta taguses postituses. Pean ütlema, et seekord oli pilt veidi parem - kohalike farmerite ja nö värsket toitu saime üsna palju. Kas või nt see ülalnimetatud Whole Foods Market ning ka meie kodu lähedal asunud Halsey Traders Market olid headeks näideteks. Jah, nende toidukaupade hinnad olid küll veidi kõrgemad, aga kui soovid värsket ning GDMO-de jm säilitusainete vaba toitu, siis oled ka nõus selle lisahinna maksma. Igal juhul, kui reisite Ameerikasse, ei pea te kartma, et saate vaid kiirtoitu. Head, kvaliteetset toitu on võimalik ka saada, tuleb lihtsalt avatud silmadega ringi käia!

P.S. Chipotle on alati kindla peale minek, värkse Mehhiko toit. Ühe bowli värske guacamolega sööksin ma vähemalt kord nädalas küll ära, kui isegi mitte kaks. Oleks meil Eestis vaid selline koht!!

All in all, Ameerikast võiks rääkida pikalt ja laialt ning palju siia ei jõudnudki kirja panna. See mulle selle riigi juures meeldibki - iga kord koged midagi uut ning iga kord tahaks tagasi minna. Ma arvan ja usun, et Ameerikasse lähen ma tagasi igal juhul. Nüüd tahaks taas Californiat külastada, kindlasti on seal ka palju vahepeal muutunud!

1. Anonymous1/8/18 14:04

Väga hea ja ülevaatlik lugemine, endal NY reis üks unistuste sihtkohti. Väike tähelepanek (suur sisu) - NY ei ole USA pealinn, Washington DC on ;)

2. Hei!
    Ma ei tea kas Sa seda kommentaari näed, aga Gretet ei ole enam instas. Oskad Sa öelda, kas ta tegeleb veel pildistamisega ja on ta veel NY-s? :)

Tervitades
    JK

3. Hei, JK! :)

Tead, ta vahetas nime, nüüd on instas: https://www.instagram.com/grete_creative/ (muudan ka postituses)

Piltide järgi ta veel NY-s toimetab küll!